Weg met krommunicatie!

Geraardsbergen besteedt extra aandacht aan heldere communicatie

Een bijzonder initiatief rond heldere communicatie vinden we in Geraardsbergen. De stad en het OCMW hebben er een actieplan om het taalgebruik en de communicatie van de diensten te verbeteren.

“De medewerkers van de stad zitten regelmatig samen met de taaltrainers van Wablieft”, zegt Veerle Huwe van de dienst Samenleving. “We werken op dit ogenblik vooral rond mondeling communicatie.”

“Te zendergericht”

Het panel vindt dat Geraardsbergen al goed werkt levert. “De communicatie met de burger verloopt vriendelijk, vlot en duidelijk”, zegt Kristien Spillebeen van Taaltelefoon. Toch zijn er nog een aantal criteria waardoor we het Heerlijk Helder-label nog niet toekennen. “Het grootste probleem is dat de documenten nog te veel zendergericht zijn.”

Het HH-panel analyseerde onder meer een brochure over Lokaal Dienstencentrum De Maretak en een brief gericht aan de ouders van schoolkinderen.

Microsoft Word - 1402 brief ouders taalactiviteiten VB (3)Brochure lokaal dienstencentrum De Maretak-2

Bijkomende opleidingen

Veerle Huwe beseft dat er nog werk aan de winkel is: “We toetsen onze documenten nu al af bij de verschillende doelgroepen, maar dat kan nog beter. We willen het komende jaar onze medewerkers verder opleiden.”